یک ویروس روده‌ای که می‌تواند بر ابتلا کودکان به دیابت نوع 1 تأثیر گذارد

11 ژوئیه 2017- دانشمندان یک نوع ویروس روده‌ای را کشف کرده‌اند که می‌تواند بر احتمال ابتلای افراد به دیابت نوع 1 تأثیر گذارد.

محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، کودکانی را یافتند که دارای جوامع ویروسی روده‌ای کمتری بودند، در این افراد احتمال تولید آنتی بادیهایی که می‌تواند منجر به ابتلا فرد به  دیابت گردد، افزایش یافته بود.

با این حال، ابتلا به دیابت نوع 1 در گروهی از کودکان که حامل یک نوع ویروس متعلق به خانواده‌ی circovirus در روده‌ی خود بودند در مقایسه با کودکانی که حامل سایر گروه‌های ویروسی بودند کمتر بود.

پرفسور Herbert 'Skip' Virgin IV نویسنده‌ی این مقاله می‌گوید: ما ویروسی را شناسایی کردیم که به طور قابل توجهی با کاهش خطر تولید آنتی بادیها برعلیه سلولهای بتا مرتبط بود و گروه‌های دیگری از ویروس‌ها را شناسایی نمودیم که خطر تولید آنتی بادیها علیه سلولهای بتا را در کودک افزایش می‌دادند، بنظر می‌رسد تعادل بین این دو گروه از ویروس‌ها ممکن است خطر تولید آنتی بادیهای ضد سلولهای بتا را که منجر به ابتلا به دیابت نوع 1 می‌شوند، کنترل کند.

 پرفسور Virgin و سایر محققان نمونه‌های مدفوع یک زیر گروه از این کودکان را که متشکل از 22 کودک در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 1 بود را جمع‌آوری و تغییرات در گوناگونی سویه‌های باکتریایی و جمعیت ویروسی آنها را بررسی کردند. آنها 11 کودک که دارای اتوآنتی بادیهای شاخص ابتلا به دیابت نوع 1 بودند را شناسایی کردند، 5 نفر از این کودکان قبلاً به دیابت نوع 1 مبتلا شده بودند و در 11 نفر دیگر هیچ اتوآنتی بادی یافت نشد.

این آنالیز منجر به کشف یک نوع ویروس مرتبط با خانواده‌ی Circoviruses گردید که قبلاً ناشناخته بود. این ویروس‌های کوچک که چندین نوع از پستانداران را می توانند آلوده کنند، بندرت با بیماریهای  ویروسی مرتبط هستند، این ویروس در 5 نفر از 11 کودکی که هیچ نوعی اتوآنتی در خون آنها یافت نشده بود، وجود داشت.

نویسنده‌ی اول این مقاله پرفسور Guoyan Zhao گفت: چندین خط از شواهد از ارتباط معکوس بین این ویروس و تولید اتوآنتی بادیها حمایت میکند، این موضوع نشان می‌دهد که داشتن یک circovirus ممکن است برای افراد در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 1 مفید باشد.

 علاوه بر این تحقیقات نشان داد یک گروه از ویروس‌ها بنام باکتریوفاژها که بر باکتریهای روده‌ای تأثیر می‌گذارند، احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 را افزایش می‌دهند.

پرفسور Virgin گفت: یافته‌های ما از این ایده حمایت می‌کنند که Bacteroidesها و سایر باکتریها و ویروس‌ها بر ما تأثیر می‌گذارند و در فرآیند پاتولوژیکی که منجر به دیابت می‌شود، نقش دارند. چنانچه این نتایج تایید شود، ما می‌توانیم در آینده بوسیله‌ی ویروس‌های circovirus از ابتلا کودکان در معرض خطر زیاد، به دیابت نوع 1 جلوگیری کنیم.

 دیابت نوع 1 یک بیماری وحشتناک است و هنوز راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد، بنابراین تحقیق بر روی ویروسهای circoviruses ارزشمند است. نتایج این مطالعه در مجله‌ی PNAS منتشر شده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/intestinal-virus-could-affect-type-1-diabetes-development-in-children-95231974.html